Third Bridge - 3 augustus

3 augustus 2022 - Third Bridge Camp, Botswana

Het diner bij Discovery B&B was een buffet en we zaten met 20 man aan tafel. Wat je dan niet persé verwacht op een tripje in Botswana is dat je met iedereen gewoon Nederlands kunt praten en met een stel zelfs Bredaas. Het werd een gezellige avond waarbij het natafelen nog doorging bij het kampvuur. Rond half tien zijn we toch maar afgetaaid, aangezien we de dag erna om 7.00 uur willen ontbijten en daarna vertrekken richting Moremi Game Reserve.

De wekker gaat om 6.15 uur en we douchen en ruimen de auto weer in voor de komende dagen, waarin we 7 dagen achter elkaar in de wildernis zullen doorbrengen. We schuiven aan voor het ontbijt met scrambled eggs met bacon, yoghurt met vruchten en een muffin na. Omdat we wederom aan de praat raken vertrekken we uiteindelijk pas tegen 8 uur terwijl het streven half 8 was.

We rijden de verharde weg richting Moremi en het lijkt hier wel alsof ze op enig moment, zo’n 40 km van Maun, gedacht hebben dat ze ver genoeg weg waren om te stoppen met asfalteren. De weg verandert namelijk plotsklaps in een zandweg, waarnaast de bewegwijzering nog gewoon doorloopt. We rijden door tot aan South Gate alwaar we inchecken in het Moremi Game Reserve. Er leiden 2 routes naar Third Bridge en wij slapen vanavond in Third Bridge Campsite. We pakken de langere route (scheelt zo’n 12 kilometer) omdat we toch tijd genoeg hebben voor een uitgebreide gamedrive. Veel later blijkt dat dat een verkeerde keuze is; niet zozeer vanwege het wild wat we spotten hoor. Want we kunnen Pumba & friends toevoegen aan het lijstje en zien ook weer diverse hoefdieren alsook olifanten, zebra’s en giraffes. Maar we blijken op een gegeven moment Fourth Bridge over te gaan en dat betekent dat we Third Bridge van de verkeerde kant naderen.

De betreffende brug is namelijk al enige tijd buiten werken, aangezien deze gedeeltelijk is ingestort en vervolgens is weggezakt in het water en moeras. Er wordt ook alweer geruime tijd gebouwd aan een nieuwe Third Bridge; de verwachting was dat deze wel af zou zijn tegen dat wij in Botswana zouden arriveren, echter blijkt niets minder waar. En dat betekent dus dat we de hele route terug zullen moeten richting South Gate om vervolgens het andere track naar Third Bridge te volgen zodat we aan de goede kant uitkomen; ons kamp ligt er namelijk vlak voor. Dat kost behoorlijk wat tijd en aangezien je officieel om uiterlijk half 6 in het kamp moet zijn en niet meer mag rijden in het donker wordt het kielekiele. Maar goed, we hebben er verder geen invloed op en zullen toch bij het kamp moeten geraken dus we tuffen rustig door. Onderweg komen we langs een plas water waar in het midden een Nijlpaard aan het badderen is. Als we een fotootje maken zien we ineens een drietal gevlekte Hyena’s aan de kant liggen luieren. Daar willen we natuurlijk ook een kiekje van.

We besluiten vervolgens gauw door te rijden want we moeten nog een stukje. We passeren First Bridge, die er prima bij ligt. Maar dan komen we bij Second Bridge en die bestaat maar tot ongeveer halverwege het water uit brug; de rest is weggezakt en het water ziet er vrij diep uit… Maar goed, er is geen alternatieve route dus we zullen ook hier door moeten. We stappen uit en prikken met stokken in het water om de diepte te meten en dan blijkt dat het wel moet kunnen. We stappen weer in en nemen de brug en het stuk water dusdanig soepel en probleemloos dat we ons achteraf afvragen waar we ons druk om maakten.. Het begint al te schemeren en het loopt tegen zessen als we eindelijk Third Bridge campsite naderen. We melden ons en vouwen snel de tentjes uit voordat het echt donker wordt. Vanavond staat een rib-eye met groenten op het menu. Hierna spelen we nog een spelletje bij het kampvuur en sluiten we weer bijtijds de luikjes.

1. Lisette:
    13 augustus 2022
    Een uitdagende gamedrive dus! Maar qua dieren zeker de moeite waard. Prachtige foto ook van de hyena’s.
    Waar zijn de Friends van Pumba gebleven?
  2. Meta:
    15 augustus 2022
    Spannend verhaal. Gelukkig zijn jullie op tijd aangekomen. Mooie foto’s.