Okavangodelta - 2 augustus

2 augustus 2022 - Okavango Delta, Botswana

We zijn voor de wekker van 6 uur wakker en wassen ons en kleden snel aan. De eigenaar van de B&B heeft ons ontbijtje ingepakt om mee te nemen en we rijden om 6.30 uur de poort van de B&B uit. Om 7.00 uur worden we namelijk verwacht op het vliegveld van Maun voor een helikoptervlucht boven de Okavangodelta.

We gaan snel door de security en mogen instappen bij een Zweedse helikopterpiloot. Wat een prachtige uitzichten en heel bijzonder om de beestjes eens van bovenaf te zien. Er staat vandaag wel behoorlijk wat wind dus dat maakt het lastig om steady foto’s te maken. Maar we zien een groep olifanten met 2 baby’s het water oversteken, we zien zebra’s, wildebeesten, giraffen en on top of it all de volgende op het lijstje van de Big Five: een troep buffels.

Waarschijnlijk blijft het voor ons bij de Big four, we moeten de leeuw nog spotten, maar daar is in Moremi/Chobi onze hoop op gevestigd. De vijfde is de neushoorn, maar die schijnen er nog maar zo’n 26 te zijn in Botswana en die leven op een aparte plek in de Okavangodelta onder strenge bewaking van het lokale leger om de diertjes tegen uitsterven te beschermen. En daar gaat onze trip helaas niet heen… Maar als wij nog leeuwen gaan zien, is wat ons betreft het lijstje wel redelijk compleet hoor. Hoewel ik stiekem ook nog hoop op hyena’s. Na het eerste deel van de helikoptervlucht landen we in een weiland aan de zijkant van de delta waar het volgende deel van onze trip op het programma staan: een 2,5 uur durende kanovaart door de delta.

We moeten even wachten tot de gids arriveert, maar dan kunnen we vetrekken. We worden verdeeld over 2 kano’s en gaan op pad. De gidsen hebben het zwaar want de wind is nog niet gaan liggen helaas. Dit maakt ook dat we eigenlijk, op een nijlpaard na, nagenoeg geen beesten van dichtbij zien omdat die door de wind nog wat langer in de beschutting blijven. Halverwege meren we aan op een eilandje in de delta en wandelen daar wat rond om de benen te strekken en uitleg te krijgen over de plantensoorten die daar voorkomen, waaronder wilde salie, en over het ontstaan van de eilanden in de delta. We leren ook dat het water in de delta uit Angola komt en dat Botswana wat dat betreft dus afhankelijk is van de mate van regenval in Angola. Verderop zien we een kudde zebra’s en antilopen.

We varen weer terug naar het beginpunt en worden daar door onze Zweedse vriend opgepikt voor nog een scenic tour met de helikopter over de delta. Tegen 12 uur zijn we terug en lunchen we in een restaurantje aan de overkant van het vliegveldje. Daarna doen we de noodzakelijke dingen waaronder de tanks volgooien en inkopen voor de komende dagen bij die grote Spar.

We zijn rond 15 uur terug op de B&B en brengen de rest van de middag door met wat lezen, gamen, kletsen met de Nederlandse eigenaar en schuiven om 19 uur aan voor het diner. Morgen vertrekken we richting Moremi voor de volgende gamedrives en overnachtingen in ons tentje.

1. Wil Vergouwen:
    2 augustus 2022
    Moremi en Chobe hebben heeeel veel dieren, ook leeuwen. Dat komt vast goed.
    Geniet ervan
  2. Meggie Vergouwen-Bensing:
    2 augustus 2022
    Wat gaaf om al die beesten gewoon in het wild te spotten! Was het niet spannend in zo'n helicopter?
  3. Lisette:
    2 augustus 2022
    Echt gaaf hè, zo’n helicoptervlucht! Prachtig om de beestjes ( zoals jij ze noemt Ellen) te zien vanaf de lucht. Leuk dat jullie ook op een andere manier dan met jullie rijdende huis het land te zien. De 3e van de Grote 5 in de pocket! Op naar de leeuw.👌
  4. Adrienne Voermans:
    4 augustus 2022
    Wauw wat een schitterende ervaring weer zo met de helikopter. Lijkt me echt te gek.
  5. Anita:
    10 augustus 2022