Chobe - 9 en 10 augustus

9 augustus 2022 - Chobe National Park, Botswana

Met wederom hippogebrul worden we wakker op Linyanhti en maken we ons op voor de rit naar Ihaha. Dit ligt in het verlengde van Linyanthi aan hetzelfde water, maar daar heet het de Chobi River in plaats van de Linyanthi River. Nog verderop richting de grens met Zimbabwe loopt de rivier door en gaat dan de Zambezi River heten. Onderweg komen we weer van alles tegen aan wilde dieren maar jammer genoeg nog steeds niet de zo gewenste leeuw, die in onze inmiddels lange rij van sightings nog ontbreekt. En als we m vandaag niet zien...dan hebben we een goede reden om nog eens terug te gaan!

Het landschap vertoont weer lichte variatie en deze keer rijden we grote stukken door diep rood zand; wel even stoffig als wat we al 2,5 weken meemaken, maar dat mag de pret niet drukken. We passeren de Ihaha Gate en het is even zoeken naar de juiste campsite. Wij hebben volgens onze voucher nummer 1, maar zien niemand om ons te melden en dat betekent dat we het zelf moeten uitzoeken. Het is nogal een langgerekte campsite langs de Chobe River, maar uiteindelijk komen we uit op een prachtig plekje met vrij uitzicht op de rivier. We zetten de tentjes op en het gebruikelijke ritueel van bier, sap, een chipje/nootje en een boek ontvouwt zich. Ik word wel steeds afgeleid van mijn boek, aangezien de beestjes bij de rivier steeds veranderen. Als we aankomen staat er een grote kudde zebra's en Impala's. Hier voegt zich later een alleenstaande giraffe bij; opvallend, want de meeste giraffes die we gezien hebben leven in kleine groepjes van 2 tot 6 beestjes. Nog later maken de Impala's plaats voor een megagroep olifanten. Zij rukken steeds verder op langs het water en mengen zich met de buffels om vervolgens zij aan zij de oversteek door het water te nemen. Op een stuk is de rivier echt wel diep en zijn we getuige van de zwemkunsten van de buffels en het geploeter van de kleine fantjes om aan de overkant te komen. Als deze groepen buiten beeld zijn rukken de Impala's en zebra's weer op en komt de giraffe ook weer een kijkje nemen.

Als het begint te schemeren maken we weer een kampvuur en stookt Dennis de kooltjes op voor een malse T-Bone steak. Echt fantastisch vlees wat ze hier hebben voor zeer schappelijke prijsjes; Pieter Kling eat your hart out! Na een wijntje en een spelletje klimmen we de tentjes in en slapen rustig tot de vroege ochtend.

Dan horen we een beest zijn keel opzetten. Nog te slaperig om te gaan kijken wat het is, draaien we ons rustig nog een keer om. Dit om later bij het ablution block te horen dat het een mannetjesleeuw was die op zijn gemakje langs de campsites liep. Ze zitten er dus echt!! Balen dat we niet toch even zijn gaan kijken, want vandaag tijdens de rit naar de Chobe Safari Lodge in Kasane, is de laatste kans op ze te spotten. Na het ontbijt en het inklappen van de tentjes beginnen we aan die laatste gamedrive. We rijden afwisselend langs de rivier en op de wat hoger gelegen oevers. Dan komen we 3 gamedrive-auto's tegen en van hen begrijpen we dat er hier ook weer 3 leeuwen zijn gesignaleerd. We turen mee en rijden nog verschillende rondjes in de anderhalf uur die daarop volgen. Maar het is ons echt niet gegund... We geven de moed op en rijden door naar Kasane. Onderweg blijven we kijken, maar als we rond lunchtijd in Kasane arriveren beseffen we dat we geen leeuwen kunnnen gaan toevoegen aan onze inmiddels lange lijst van gespot wild. Helaas!

Maar wat een luxe in de Safari Lodge staat daar tegenover zeg! We staan wel naast de lodge op de bijbehorende campsite, maar mogen gebruik maken van alle voorzieningen van de lodge zelf waaronder een bar, zwembad, terras, WiFi etc. We treffen hier onze Bredase kennissen weer en kletsen met hen gezellig wat bij het zwembad. Later op de middag om 15.00 uur staat voor ons nog de Chobe River Cruise op de planning en waar we het heel de reis vrij rustig hebben gehad qua gezelschap van anderen, worden we nu met zo'n 25 man op een grote boot gepakt en voelt het ineens een stuk toeristischer aan dan de weken hiervoor. Maar de cruise zelf is heerlijk relaxed; we zien duidelijk verschil tussen de meeste mede cruisegangers en onszelf want de collega's maken van vrijwel elke vogel, olifant, hippo, krokodil en buffel die we spotten een uitgebreide reportage. Dit waar wij al zoveel mooie shots hebben gemaakt; het is wel duidelijk dat voor hen de reis net begonnen is en wij, verwend als we zijn, inmiddels niet meer opkijken van een olifantje meer of minder. Dat neemt niet weg dat de cruise zeker de moeite waard is!

's Avonds schuiven we aan in het restaurant van de logde voor hun befaamde buffet; we eten natuurlijk net even wat te veel zoals dat vaak het geval is met een buffet. Als we nog even zitten na te tafelen schuift de Bredase Tobias bij ons aan. Hij is net een hapje gaan eten bij een restaurantje om de hoek met zoon Viggo, terwijl zijn vrouw Anke helaas moest afhaken en op tijd naar bed is gegaan vanwege rugklachten. Met Tobias maken we bij onze wagen nog een flesje wijn soldaat, terwijl Viggo en wat later ook Noah alvast de tentjes in gaan. Een gezellige afsluiter van de dag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lisette:
    13 augustus 2022
    Wat jammer dat de leeuw zich niet aan jullie heeft laten zien. En zonde dat je niet tóch even bent gaan kijken toen het brullende geluid zich aandiende.
    Maar jullie hebben fantastische dingen gezien tot nu toe.
  2. Meta:
    15 augustus 2022
    Helaas pindakaas. Moeten jullie toch nog een keer terug.😂