Victoria Falls - 11 augustus

11 augustus 2022 - Victoria Falls, Zimbabwe

We melden ons om 7.45 uur bij de receptie waar we rond 8 uur worden opgepikt voor de trip naar de Victoria Waterfalls in Zimbabwe. We zitten met 9 anderen in het busje, allemaal Nederlanders waarvan er eentje de moeder van een collega van mij blijkt te zijn; hoe klein kan de wereld dan toch weer zijn!

Na een half uurtje arriveren we bij de grens en met nog een extra stempel in de paspoorten passeren we vlot de Botswaanse grens. Bij die van Zimbabwe duurt het allemaal een stuk langer, maar na een oponthoud van een uurtje ofzo kunnen we met nog weer een extra plakkaat in de paspoorten weer het busje in.

Ongelooflijk wat een handwerk en handgeschreven gedoe er hier nog aan te pas komt zeg; daar kun je je anno 2022 met alle digitale voorzieningen eigenlijk niks meer bij voorstellen; het is een beetje alsof ze stil hebben gestaan in de tijd. Zo was dat ook bij elke gate die we passeerden om een Nationaal Park in of uit te gaan. Permits worden volledig met de hand uitgeschreven op driedubbel carbonpapier en de berekeningen die gemaakt worden voor de entrancefee worden ook helemaal uitgeschreven. De bedragen worden nog net niet handmatig bij elkaar opgeteld, maar het scheelt niet veel. Eigenlijk wel mooi om te zien en mee te maken en zelfs Noah heeft als eens de uitspraak gedaan dat wij het dan in Nederland allemaal wel goed en luxe voor elkaar hebben.

Maar goed, eenmaal de grens met Zimbabwe gepasseerd moeten we nog een dik uur rijden naar de VicFalls. Daar aangekomen kopen we een entreebewijs voor dit werelderfgoed en beginnen de wandeling langs de verschillende uitzichtpunten. Wat mooi en indrukwekkend zeg en dan te bedenken dat er tijden zijn geweest (en hopelijk weer zullen komen) waarop er nog veel meer water stroomde en langs de rotswanden naar beneden stortte.

Als we ruim een uur hebben rondgewandeld lopen we via een andere route terug en schuiven in het restaurantje aan voor een lekkere lunch van burgers en friet. Intussen worden onze busgenootjes opgepikt door de chauffeur, want zij worden verwacht op het helikopterplatform een paar kilometer verderop. Je kunt de watervallen namelijk ook van bovenaf bewonderen. Aangezien wij al een vlucht hebben gemaakt boven de Okavangodelta en er een behoorlijk prijskaartje aan hangt slaan we hier dus even over. We nemen nog een drankje en worden later ook opgepikt door onze chauffeur.

Het is bij de heli's nog even wachten totdat iedereen zijn vlucht heeft gemaakt en daarna begint de terugreis. Bij de grenzen gaat het terug Botswana in een stuk vlotter dan op de heenweg en tegen 17 uur worden we weer bij de lodge afgezet. Rond 19 uur wandelen we een stukje om zo'n anderhalve kilometer verderop bij een restaurantje te gaan eten. Noah neemt een pizza en wij eten heerlijk Indiaas.

1. Lisette:
    13 augustus 2022
    De Victoria Waterfalls.. wauw. Ik wist niet dat dit ook nog op jullie programma stond. Zo benieuwd naar de foto’s. Dus Ellen.. aan de slag met dat fotoboek!😀
  2. Meta:
    15 augustus 2022
    Dat zal vast heel mooi zijn geweest. Leuke afsluiting.