Mbudi - 5 augustus

5 augustus 2022 - Moremi Game Reserve, Botswana

Rond half 7 gaan we eruit en wassen en ontbijten we. Daarna breken we de tentjes weer af en nemen plaats in de auto. Vandaag staat de rit naar Mbudi Campsite op de planning, vlak na North Gate en dus buiten het Moremi Game Reserve.

Dennis zit achter het stuur en we hebben besloten om vandaag heel veel loops te maken en alternatieve weggetjes te proberen. Dit aangezien we anders anderhalf uur later al op de volgende plaats van bestemming zijn. Dit resulteert in het feit dat onze Garmin continue aan het herberekenen is en Dennis telkens waar Garmin zegt dat we rechts moeten, linksaf slaat en vice versa. Dit levert vandaag nog het een en ander aan nieuwe sightings op, waaronder de Waterbuck en de Red Lechwe.

Als we weer bij een groot meer komen zien we wederom de hippo’s, maar zwemt ook nog een krokodil op zijn gemakje voorbij! Onderweg passeren we meerdere watercrossings, de een spannender dan de ander. Wij checken en meten een crossing en Dennis is er voor de zekerheid op zijn sandalen doorheen gelopen om te controleren of de grond niet te modderig is; hij geeft vervolgens groen licht dus we starten de motor weer en rijden erdoorheen.

De Duitser die achter ons aan kwam aarzelde nu geen moment en scheurde flink door het water. Dennis geeft hem aan de overkant voorrand en wat later zien we hem voor ons uitkomen bij een watercrossing die bij ons alle drie het zweet doet uitbreken. De Duitser probeert, zonder te meten of controleren, eerst de rechterzijde maar als zijn motorkap onder water dreigt te gaan zet ie m toch maar in zijn achteruit. Wederom zonder voorzorgsmaatregelen probeert hij de crossing op links; we zien de auto redelijk het water in gaan en flink wegslippen. Maar onze buurman geeft een peut gas en knalt aan de andere kant de oever weer op. Dat betekent in ieder geval dat het te doen is…

Met klotsende oksels rijden wij rustig het water in en ook wij slippen in de modderige ondergrond op dezelfde plek als de buurman. Maar ook wij redden de overkant gelukkig zonder kleerscheuren. Waar we gisteren een crossing nog even een keertje extra heen en weer hebben gedaan voor de foto, weten we hier niet hoe snel we door moeten! Alles bij elkaar zijn dit natuurlijk wel de leuke offroad stukjes om te rijden, maar we zijn toch blij dat we nog nergens zijn komen vast te zitten. Daar hoor je regelmatig verhalen over en ook Hans van 4X4 Selfdrive heeft aangegeven dat je minimaal één keer vast komt te zitten. Nou, dat gebeurt ons een stuk verderop bijna, als Dennis zijn zinnen heeft gezet op een track dwars door de modder. Noah en ik hebben ook geïnspecteerd en gezegd dat het m niet gaat worden. Maar ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan en onder het mom van dat die diepe poel ook is gelukt, waagt Dennis het er toch op. We zakken met de twee linkerwielen diep weg in de modder en lopen vast. Met wat moeite lukt het toch in zijn achteruit om er weer uit te komen. Als Dennis nog een ander spoor wil proberen houden Noah en ik m toch maar tegen en we keren terug naar een wat begaanbaarder track.

Na nog wat kleine detours komen we aan bij North Gate waar we Moremi Game Reserve verlaten en het laatste stukje afleggen naar Mbudi Campsite. Vanavond weer een stuk vlees gegrild boven het zelfgemaakte vuur en de rest van het avondprogramma is een herhaling van de eerdere dagen.

1. Lisette:
    13 augustus 2022
    Lefgozer die Dennis. Maar wel gaaf als je er dan doorheen bent.
    Je hebt dus wat plaatjes geschoten van de gemakkelijke crossing.
    In de watercrossings zie je geen dieren in de buurt?
  2. Dennis:
    13 augustus 2022
    Een kilometer verder hebben we hebben we wel een krokodil in het water zien liggen. Maar ja dat was achteraf.. ;-)
  3. Lisette:
    15 augustus 2022
    Altijd zeggen dat de krokodil op een meter van de auto lag. Maakt het verhaal (nog) spannender..😀
  4. Meta:
    15 augustus 2022
    Ja. Natuurlijk. Het moet ook niet te gemakkelijk gaan😂. Gelukkig dat jullie niet vast zijn komen te zitten. Is er dan een “wegenwacht”🤭 die jullie eruit komen halen?